Valikko

TIEDOTUS /

Luottamusmies- ja työsuojeluvaalit

Syksyllä valitaan luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut vuosiksi 2022–2025

Seurakunnissa ja muilla kirkon työpaikoilla JUKOn luottamusmiesvaalit järjestetään syksyn 2021 aikana. JUKOn luottamusmiehenä voi toimia Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö (JUKO) jäsenjärjestöjen jäsenet. Kirkon sektorilla heitä on jukolaisiin liittoihin kuuluvat nuorisotyönohjaajat, diakoniatyöntekijät, papit ja kanttorit. KNT rohkaisee kaikkia jäseniään miettimään ja mielellään asettumaan ehdokkaaksi vaaleissa. Luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut toimivat henkilöstöedustajina yhteistyötoimikunnassa.

JUKOn kirkon sektorin luottamusmieskausi päättyy vuoden 2021 lopussa. Nyt luottamusmiehet valitaan nelivuotiskaudelle 1.1.2022–31.12.2025.

Vaalit on pidettävä niin, että tulokset on toimitettu JUKOn toimistoon joulukuun loppuun mennessä.

Päivitetty JUKOn kirkon sektorin luottamusmiesvaaliohje .

Vaalitapa on jatkossa suora enemmistövaali. Ohjeeseen on lisätty menettelyohjeet vaalista valittamiseen. Ruotsinkielisen ohjeen toimitamme teille myöhemmin.

Luottamusmieskampanja
Toteutamme syksyllä työpaikoille suunnatun kampanjan luottamusmiesvaalien tueksi. Kampanjalla haluamme vahvistaa jo luottamustoimessa olevien jatkoa ja samalla kannustaa uusia ihmisiä mukaan paikalliseen edunvalvontaan. Kampanja on myös osa ensi kevään työmarkkinakierrokselle valmistautumista. Kampanjasta lisää syys–lokakuussa.

Luottamusmieskoulutus 2022

JUKOn luottamusmieskurssien alustavat ajankohdat

• peruskurssi uusille luottamusmiehille 3–4. helmikuuta
  • luottamusmieskurssi 12.–13. toukokuuta.

Pyrimme järjestämään koulutukset hybridimallilla, jolloin kaikille kursseille on mahdollista osallistua myös etänä. JUKOn lisäksi luottamusmieskursseja järjestävät myös jukolaiset liitot. Näistä kursseista saat tietoa omasta liitostasi.

Työsuojeluvaalit  Tänä syksynä työpaikoilla valitaan myös työsuojeluvaltuutetut ja varavaltuutetut kaudelle 1.1.2022–31.12.2025.

Ohjeet yhteistyötoimikunnan asettamista ja työsuojeluvaltuutettujen valintaa varten löydät Työturvallisuuskeskuksen nettisivuilta.